Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Petri György versadaptációk 2020 | Budapesti Metropolitan Egyetem

Petri György versadaptációk 2020

Most már mondhatni hagyomány Animáció mesterszakosainknál, hogy órai feladatként oktatónk, Csáki László animációs tervezőművész vezetésével Petri György verseihez készítenek versadaptációkat. Mindez összetett tevékenység, mert a vers elvont műfaját kell átfordítani egy hasonló jellegű vizuális alkotássá, megtartva az eredeti írás hangulatát, de nem szolgaian ragaszkodva hozzá. Ebben a félévben Eszes Fruzsina, Apáthy Szilvia, Tóth Adrienn és Pataki Szandra reflektált Petri György műveire.

Ezek a típusú feladatok - könyvtrailerek, versadaptációk - fontos elemei az Animáció alap- és mesterszak oktatási struktúrájának, hiszen hallgatóink így védett, egyetemi körülmények között tudják éles helyzetben kipróbálni magukat.

Csáki Lászlót arról kérdeztük a projekt kapcsán, hogy miért fontosak az ilyen élesbe hajló feladatok, az alkalmazott animáció, és neki mit ad a hallgatókkal közös munka. 

"Szerintem olyan tervezés feladatot érdemes kiadni, amit Te is szívesen csinálnál és végiggondoltad az összes választási lehetőséget és helyzetet, amibe tervezési és gyártási folyamat során belefuthatsz. Így tudsz Te is rengeteg a közös munkában új információt szerezni és fejlődni a konzultációk során a hallgatókkal együtt. A Petri György versanimációs adaptációk készítése egy ilyen feladat. Nekem fontos, hogy az elkészült animációknak legyen közönsége és szerepe/helye az egyetemen kívül is. Vízionáljunk egy közönséget és Nekik készítsük a filmeket, találjuk ki milyen felületre készül, és milyen funkciót töthet be egy animáció, kinek/kiknek készítjük. Az elsődleges célunk ezzel a feladattal, hogy népszerűsítsük a Petri György életművet, a verseket az animáció adta lehetőségekkel közelebb hozzuk mindenkihez. Azt gondolom, hogy egy gimnazista, lehet, hogy könnyebben vesz elő Petri György verseket, ha azokkal először animációs film formában találkozik, egy hozzá korban közel álló alkotó feldolgozásában, például egy irodalom órán.

Az Animáció mesterszakosok első évének egyik tervezés feladata a Petri vers animáció, amit eddig három évfolyam készített, ezt a feladatot Muhi Klárával (forgatókönyvíró-dramaturg) közösen visszük, Klári dramaturgiai szempontból is segíti a munkánkat. Holló-Leleszi Krisztina gyártásvezető, a hangfelvételek szervezésével és gyártási kérdésekben támogatja az animációk készítését. Nehéz és komplex feladat fogást találni a versen, sőt egyáltalán választani egyet, aztán kidolgozni egy dramaturgiát és egy vizuális világot hozzá. A feladat része a hang/színész keresése, majd a hangfelvétel és a színész instruálása. Az idei filmjeinkhez Nagy Zsolt, Zsigmond Tamara, Vajdai Vilmos, Csoma Judit adták a hangjukat és a tehetségüket. Ezen a feladaton keresztül az alkotók kialakíthatják és fejleszthetik a saját rendezői eszköztárukat, szabadon kísérlezhetnek, animációval és hanggal, új és friss vizuális világok keresésével."


Az idei alkotók és alkotások:

Eszes Fruzsina: Air
"Air című vers számomra egy olyan állapotról szól, amikor véget ér egy nehéz, sötét időszak és a világot hirtelen jónak, fényesnek érezzük. Filmem digitális rajzanimációval készült, mert úgy éreztem ez a legalkalmasabb arra, hogy könnyed mozgásokat, morfokat hozzak létre. Izgalmas volt a feladat, ez az első filmem, amit személyes élmény inspirált és ezt a fajta animációs stílust is most próbáltam ki először."



Apáthy Szilvia: Csakamari

"A Petri életmű számos különböző hangulatú és témájú szerzeményt foglal magába, épp ezért rendkívül nehéz volt a választás. A "Csakamari" című vers egyike azoknak az alkotásoknak, melyeket az író harmadik feleségéről, Nagy Máriáról írt. Mariról számos információt megtudunk ezekből az irományokból, többek között például azt, hogy ő egy kifejezetten csámpás, idegesítő, nem túl dekoratív hölgy, aki ráadásul folyton útban van. Mégis van benne valami nagyon szerethető, ami miatt különleges helyet foglal el a költő szívében, és ami miatt a róla írt versek ennyire elnyerték a tetszésemet. Az animációnak egyszerű és színes látványvilágot képzeltem el, és bár tudtam, hogy az idő szűkössége miatt mindenképpen digitális módszerekkel fogom elkészíteni, szerettem volna, ha megmarad a kézzel rajzolt jellege."




Tóth Adrienn: Búcsú

"Azért ezt a verset választottam, mert ez mozgatta meg leginkább a fantáziámat. Úgy éreztem, valami humorosat szeretnék alkotni, és Petri György Búcsú című verse valóra tudta váltani ezt az elhatározásomat. Szerettem volna egyfajta nyers humort tálalni. Először egy másik Petri versről jutott eszembe tyúkos történet, de több helyen megakadt a gondolatmenetem, így tovább haladtam az életművében és végül rátaláltam erre a versre, ami a tyúkudvarba repített és legenerálta bennem a megkeseredett öregasszony és a tehetetlen tyúkélet közötti párviadalt. Az animációt digitálisan rajzoltam, rotoszkóp technikával. Ezáltal a valóélet-jelleget meg tudtam tartani benne, de a kissé expresszív színvilággal érzelmileg felfokozni az amúgy egyáltalán nem drámai, falusi életképet. Miután élő szereplőt kellett átrajzolnom, az öregasszonyt én alakítottam. Azért volt izgalmas ez a feladat, mert számomra új technikát próbálhattam ki, előzetesen ugyanis többnyire klasszikus festményanimációkat készítettem, a festőiséget viszont ugyanúgy tudtam érvényesíteni digitálisan is. Másrészről elmondhatom, hogy egészen sikerült kiélnem magam ebben a versben és emiatt nagyon magaménak tudtam érezni a projektet, örültem, minden új jelenetnek, amit sikerült megrajzolnom, végül pedig a kész adaptációnak.




Pataki Szandra: Ahogyan

"Azért ezt a verset választottam, mert ez indította be leginkább a fantáziám, ahol nem a verset tudom képekkel illusztrálni, hanem a vizualitás hozzátesz az elhangzottakhoz és ezzel egymást erősítik. Az inspirált, hogy azt éreztem, erről fontos lenne beszélni. Hogy a gyermek rácsodálkozik valami számunkra már szokványos dologra, az teljesen természetes és mindemellett rendkívül érzékenyek a szülői visszajelzésre akármilyen is az. Biztos mindenkinek van a filmhez hasonló negatív emléke, ami visszatekintve lehet jelentéktelennek tűnik, de akkor, abban az állapotban mégis intenzívebb hatást keltett és a mai napig emlékszik rá. Ezekre az apró ingerekre szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy minden számít, egy gyereknek meg főleg.
Stop-motion technikával dolgoztam, azon belül is gyurmaanimációt választottam. Mindig is szerettem volna kipróbálni, ezért most kapva kaptam az alkalmon és beillesztettem a projektembe. Az új technika kipróbálása miatt vált igazán izgalmassá a feladat, hiszen alapvetően mindig izgatott vagyok, amikor új filmen dolgozom, hogy a terveimhez képest milyen lesz a végeredmény, hogy alakulnak az események a forgatáson, milyen meglepetéseket hozhatnak a különböző anyagok és nem utolsó sorban, milyen lesz a fogadtatás."




Korábbi kapcsolódó híreink:
Versadaptációk 2019
Libri könyvajánlók 
Bookline együttműködés


2020. 03. 18.

Hírek

Művészet
HunJam 2024

Harmadik alkalommal kerül megrendezésre Magyarország legnagyobb game jam-e, a HunJam. A program szerint az iparági szereplők és az egyetemek szakirányú hallgatói közösen alkotnak csapatokat és a rendezvény 48 órája alatt együtt fejlesztenek játékokat...

hunjam2024csemep

HunJam 2024

Harmadik alkalommal kerül megrendezésre Magyarország legnagyo …

Művészet
KommunikációTurizmusÜzlet
Indul a METU Szenior Akadémia

A Budapesti Metropolitan Egyetem örömmel bejelenti, hogy elindítja Szenior Akadémiáját, amely 2024. november 7-én veszi kezdetét...

akademiacsemp

Indul a METU Szenior Akadémia

A Budapesti Metropolitan Egyetem örömmel bejelenti, hogy elindí …

KommunikációTurizmusÜzlet
Óriási sikerrel zártuk az októberi HR Festet!

A METU HR képzése Magyarország egyetlen HR BEST díjas egyetemi programjaként képviseltette magát az ország legnagyobb HR rendezvényén...

HRfesztcsemp

Óriási sikerrel zártuk az októberi HR Festet!

A METU HR képzése Magyarország egyetlen HR BEST díja …

Keresztféléves felvételi vs. hagyományos felvételi. Mi a különbség?

Mit nevezünk hagyományos, illetve keresztféléves felvételinek? A hazai felsőoktatási intézmények nem csak szeptemberben, de februárban is indítanak diplomát adó képzéseket...

keresztfélévkülönbseg

Keresztféléves felvételi vs. hagyományos felvételi. Mi a különbség?

Mit nevezünk hagyományos, illetve keresztféléves felv& …

Keresztféléves jelentkezés - kinek éri meg?

A továbbtanulást nem csak szeptemberben lehet megkezdeni.

kinekérimegcsemp

Keresztféléves jelentkezés - kinek éri meg?

A továbbtanulást nem csak szeptemberben lehet megkezdeni. …

A METU Ünnepélyesen Köszöntötte Nemzetközi Hallgatóit

Szeptember 26-án a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) különleges fogadtatásban részesítette közel 100 nemzetközi hallgatóját, ezzel hivatalosan is megnyitva a 2024-25-ös tanév őszi félévét...

erasmus2024csempeday

A METU Ünnepélyesen Köszöntötte Nemzetközi Hallgatóit

Szeptember 26-án a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) különl …

KommunikációTurizmusÜzlet
Minden, amit a keresztféléves felvételiről, képzésekről tudni kell

Hogyan zajlik a keresztféléves jelentkezés?

keresztféléwhowto

Minden, amit a keresztféléves felvételiről, képzésekről tudni kell

Hogyan zajlik a keresztféléves jelentkezés? …

KommunikációTurizmusÜzlet
Új szempontból vizsgálja az építőipart a KSH

Folytatódik a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) közös kísérleti statisztikáinak sorozata...

kshstatcsemp

Új szempontból vizsgálja az építőipart a KSH

Folytatódik a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és a Budape …

KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
További hírek megtekintése...
METU hírek logó

További hírek megtekintése...